درحال بارگذاری...

گوشت مصنوعی چیست؟ | Cultured meat

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

گوشت مصنوعی چیست؟ | Cultured meat


گوشت مصنوعی چیست؟ | Cultured meat

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


در آینده‌ای نه‌چندان دور، برای خرید گوشت در سوپرمارکت‌ها، با دو گزینه روبه‌ رو خواهیم بود که مزه و محتوای کاملاً مشابهی داشته ولی برای تولید یکی از آن‌ها، حیوانی نیز کشته نشده است. به راستی گوشت مصنوعی چیست؟

گوشت مصنوعی چیست؟

البته کشت گوشت در آزمایشگاه به سادگی پرورش قارچ نیست. گوشت مصنوعی نوعی گوشت آزمایشگاهی است که هنوز در مرحله عرضه گسترده نیست و هزینه تولید آن نسبتا بالا است، اما به لحاظ طعم و مزه، تفاوتی با گوشت معمولی ندارد.

برای کشت گوشت در آزمایشگاه ابتدا مقداری از سلول‌های گاو، بدون صدمه به حیوان، از بافت آن گرفته می‌شود. فرایند کشت گوشت مصنوعی، کاملاً مشابه با رشد بافت گوشتی دام است، با این تفاوت که در فرایند مذکور، رشد سلول‌ها خارج از بدن دام اتفاق می‌افتد. اولین گام برای تولید گوشت مصنوعی، گرفتن عضله حیوان است. عملکرد این سلول‌ها در بدن حیوان، ایجاد بافت عضلانی در هنگام جراحت بوده که دانشمندان از این مشخصه، برای تولید گوشت مصنوعی استفاده نموده‌اند. سلول‌های مذکور، در محیط کشتی، حاوی مواد مغذی و فاکتورهای دیگر رشد سلولی قرار گرفته و تا تولید تریلیون‌ها سلول از یک نمونه کوچک، ادامه می‌یابد. به منظور تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های عضلانی، در ابتدا با کنترل فرایند تغذیه، فیبرهای اولیه عضلانی تولید شده و با قرار دادن آن‌ها در ژلی که حاوی ۹۹ درصد آب است، شکل طبیعی فیبرهای عضلانی حاصل می‌گردد. تمایل طبیعی سلول‌های عضلانی به انقباض، باعث می‌شود که به‌صورت توده درآمده و به رشته‌های بافت عضلانی تبدیل شوند.

محققین دانشگاه مک مستر به نام های Ravi Selvaganapathy و علیرضا شاهین شمس آبادی روشی ابداع کرده‌اند که با روی هم قرار دادن لایه‌های ماهیچه‌ای و سلول‌های چربی امکان کنترل بیش‌تر بر طعم و مزه گوشت آزمایشگاهی را فراهم می‌کند. به گفته محققان به کمک این تکنیک می‌توان گوشت مصنوعی را همانند شیر با درجه چربی دلخواه خرید

تاکنون محققان موفق به کشت گوشت‌های مصنوعی با طعم و مزه‌ای نزدیک به گوشت همبرگر و ناگت مرغ شده‌اند، اما برای اینکه گوشت مصنوعی مزه کامل و حس یک گوشت طبیعی را به خود بگیرد، به کنترل بیش‌تری روی نحوه تشکیل آن نیاز است.
این روش در واقع نوع تغییر یافته روشی است که محققان از آن برای رشد بافت‌ها برای پیوند عضو به انسان استفاده می‌کنند و به کمک آن می‌توان درصد دقیق چربی و میزان پراکندگی آن در بافت عضلانی یا اصطلاحاً «مرمری» بودن گوشت را کنترل کرد. محققان در گام اول از سلول‌های موش و در ادامه از سلول‌های خرگوش، گوشت مصنوعی تولید کرده و پس از پختن و امتحان کردن گوشت خرگوش، حس و طعم آن را مثل گوشت واقعی توصیف کرده‌اند.

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گوشت مصنوعی گوشت آزمایشگاهی

این مطالب را هم بخوانید!

قارچ انگور

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

ارتباط بین تصاویر پهپادی و مان...

پهپادها به عنوان ابزاری مدرن و مؤثر در مانیتورینگ و نظارت بر اکوسیستم‌های آبی در مرتع‌ها و جنگل‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این دستگاه‌های پهپادی، با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای مختلف، امکان تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات از زمین را به صورت دقیق و با دسترسی آسان فراهم می‌کنند. ارتباط میان په...

ادامه مطلب »

فواید پهپاد

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116